Böbrek Kistleri

Böbrek kistlerinin çoğu küçük, iyi huylu ve önemsizdir. 5 cm.’den küçük kistlerin tedavisi gerekmez. 6 ayda bir kez ultrasonla takip edilmeleri yeterlidir. Böbrekler kanalcıklardan oluşmuş organlar olduğu için kistler yaygın olarak görülür. 50 yaşın üzerindeki insanların yarısından fazlasında böbrek kisti bulunmaktadır.

Kanserle karıştırılmamalı Böbrek kistleri genellikle iyi huylu oluşumlardır ve kötü huylu hastalıklara dönüşmeleri nadirdir. Ancak aslında kanser olarak ortaya çıkan ve ilk görüntüsü itibarıyla kiste benzeyen oluşumları, karıştırmamak gerekir. Kistin kötü huylu olmasına işaret eden bazı özellikler varsa, mutlaka tedavi edilmeli ve  ameliyatla çıkarılmalıdır.

10 cm.’den büyükleri çıkarılmalı.Yaklaşık 10 cm. civarındaki kistler büyük kabul edilebilir ve böbreğe baskı yaparak organın çalışmasını bozabilir. Kistler nadiren böbrek damarına baskı yaparak hipertansiyona da yol açabilir. Bu durumlarda, kistin kendisi kötü huylu olmasa bile, böbreğe ve diğer karın içi organlara zarar vermesi ihtimali nedeniyle çıkarılmaları gerekir.

Polikistik böbrek hastalığına dikkat!...Kistlerle seyreden bir başka hastalıksa polikistik böbrek hastalığıdır. Bu hastalık genetik geçişli olup, her iki böbrekte çok sayıda kistle seyreder. Kistlerin sayısı o kadar fazladır ki; zaman içerisinde çevrelerindeki dokuya baskı yapıp hasar oluşturarak hastada böbrek yetmezliği gelişmesine sebep olurlar.

Kistin İğneyle Boşaltılması

Böbrek kistini iğneyle boşaltma şeklindeki girişimler, kist 6-10 cm arasında ise önerilir. Böbrek tarafındaki 1 cm’lik bir alan uyuşturularak Poliklinik ortamında iğne ile kiste girilip kist boşaltılır. Hastanın ağrısı ve diğer organlarda yaptığı hasar önlenir

Laparoskopi cerrahi yöntemi

Böbrek kisti ameliyatları günümüzde hemen hemen bütün böbrek ameliyatları gibi sıklıkla laparoskopik olarak yapılmaktadır.  Laparoskopik kist ameliyatında anestezi altında ve ameliyathane şartlarında hastanın cildine üç adet 0.5 cm.’lik kesi yapılarak ince aletlerle içeri girilir ve kistin içeriği boşaltılarak kist duvarı çıkarılır. Duvar tamamen çıkarıldığı için aynı kistin tekrar etme olasılığı bulunmaz. Ancak hastanın bünyesinde kist oluşmasına meyil olduğu durumlarda yeni kistler oluşabilir ve gerekirse aynı şekilde tedavi edilebilirler.